Infospravy.sk Infospravy.sk

Hlavu hore prichádza astronomické divadlo! Na oblohe bude nádherný meteorický roj
zdroj: TASR

Počas novembra sme mohli byť svedkami mnohých krásnych astronomických divadiel. Posledný meteorický roj sme mohli na oblohe sledovať v noci zo 17.- 18. novembera. Na Luciu však dosiahne svoje maximum iný roj.

Pýtate sa, čo je to ten meteorický roj? "Meteorický roj je významný tým, že sú to častice, ktoré majú podobnú, spoločnú dráhu okolo Slnka. Preto sa javia na oblohe, akoby vychádzali z jedného miesta. Na oblohe má byť väčší počet meteorov ako zvyčajne počas jasnej noci. Očakáva sa ich niekoľko desiatok za hodinu. Častice sú malé zrniečka prachu, pozostatky po kométe, ktoré všetky zhoria vo výške asi 100 kilometrov nad povrchom Zeme. Meteorický roj môže byť aktívny niekoľko dní alebo týždňov, ale v najväčšej miere sa dá vidieť len pár hodín."

Množstvo meteorov z roja Geminidy i blízky prelet asteroidu Phaeton budú môcť sledovať všetci milovníci vesmíru a jeho krás okolo sviatku svätej Lucie, ktorý pripadá na 13. decembra. Zo štvrtka na piatok sa teda pozerajte smerom hore! „Meteorický roj Geminidy je v činnosti od 4. do 17. decembra. Tohtoročné maximum sa predpokladá v obedňajších hodinách 14. decembra, ale noc pred a po maxime bude určite na meteory stále bohatá. Bude možné vidieť až 120 meteorov (lietavíc, padajúcich hviezd) za hodinu. V našich podmienkach, keď sa vyberieme do prírody, kde už natoľko neruší svetelné znečistenie, ich po polnoci uvidíme za hodinu 60 až 70,“ načrtol Pavol Rapavý zo Slovenského zväzu astronómov.

Geminidy sú meteory, ktoré sa so zemskou atmosférou stretávajú rýchlosťou 35 kilometrov za sekundu. Farba Geminíd je rôznorodá, od zelenkavej, cez bežnú bielu, modrú až žltú. Zo všetkých meteorických rojov Geminidy prenikajú najhlbšie do zemskej atmosféry. Radiant roja sa nachádza v súhvezdí Blíženci pri hviezde Castor.

Materské telesá väčšiny meteorických rojov sú kométy, ale u Geminíd to tak nie je. Materským telesom je tu blízko zemský, potenciálne nebezpečný asteroid 3200 Phaethon objavený v roku 1982, ktorý okolo Slnka obieha s periódou 1,4 roka. Je pravdepodobné, že Phaeton nie je obyčajným asteroidom, ale je to jadro vyhasnutej kométy (podobne ako u januárových Kvadrantíd). Prelet Phaetona teda bude možné sledovať v sobotu, kedy sa k Zemi priblíži na vzdialenosť 10,3 milióna kilometrov.

“Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.”